تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1
هارموز گزارش می دهد:

بیماران مبتلا به بیماری مالاریا و تب کریمه کنگو در میناب چگونه مبتلا شدند

  • کد خبر : 103198
  • 23 تیر 1402 - 14:38
بیماران مبتلا به بیماری مالاریا و تب کریمه کنگو در میناب چگونه مبتلا شدند
در ماههای اخیر گزارشی از مبتلا شدن چند نفر در میناب به بیماری مالاریا و تب کریمه کنگو اعلام شد که مراحل درمان آنها انجام شده است .

به گزارش هارموز خبر ،تب کریمه کنگو بیماری است که علاوه بر تب شدید می تواند باعث کبودی با خونریزی شدید بینی در اثر بروز اختلالات انعقادی شود، به همین دلیل از آن با عنوان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Canean Cargo haemorrhagic fever) نیز یاد می شود کارشناسان برای اولین بار این بیماری را در  منطقه «کریمه» کشف کردند آنها بعدا در سال ۱۹۶۹ متوجه شدند که منبع اصلی آن منطقه کنگو بوده است .امروزه محققان آثاری از شیوع تب کریمه کنگو در اروپای شرقی ، اروپای جنوبی ، سراسر دریای مدیترانه، شمال غربی چین ، آسیا ، آفریقا ، خاورمیانه و شبه قاره هند یافته اند.

عامل اصلی ابتلا به این بیماری یک ویروس به شدت واگیردار است که اغلب توسط کنه منتقل می شود در  واقع یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است و آثاری از ابتلا به تب کریمه کنگو در دام یا سگ مشاهده شده است .همین مساله می تواند باعث انتقال سریع تر این بیماری به انسان در اثر تماس با گوشت آلوده یا حیوانات اهلی و وحشی شود .

تب کریمه کنگو چگونه گسترش می یابد؟

یکی از سوالاتی که اغلب افراد با آن مواجه هستند این است که آیا تب کریمه کنگو واگیردار است؟ طبق شواهد موجود کنه های ایکسودیده یا سخت می توانند از طریق نیش زدن به عنوان ناقل عمل کنند .علاوه بر این ممکن است ویروس تب کریمه کنگو از طریق تماس با بافت یا خون حیوانات آلوده به خصوص انواع دام در زمان ذبح به انسان منتقل شود، بسیاری از حیوانات اهلی یا وحشی از جمله گاو گوسفند و بز می توانند میزبان این ویروس باشند. ویروس تب کریمه کنگو هم چنین از طریق تماس با خون یا مایعات بدن آلوده از فردی به فرد دیگر به خصوص در مراکز بیمارستانی با بهداشت ،ضعیف سرایت می کند، اصولا کادر درمان ،کارگران کشتارگاه ها ،و دامداران بیشتر از همه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند ، بنابراین در پاسخ به سوال علت تب کریمه کنگو چیست؟ باید گفت که یک ویروس خاص (Nairovitis ) است که به راحتی از راه نیش کنه سخت یا تماس با بافتهای دیابت بارداری آلوده منتقل می شود.

مثبت شدن بیماری دو نفر از شهروندان به بیماری تب کریمه کنگو در میناب

عبدالحسین مدنی رییس شبکه بهداشت و درمان میناب با اعلام اینکه تاکنون  بیماری دو نفر از شهروندان شهرستان میناب به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در یکی از روستاهای شهرستان میناب در خردادماه سال جاری مثبت گزارش شده است اظهار داشت : شغل یک نفر قصاب و دیگری نیز  دامداربوده است که طبق بررسی ها مشخص شد که  هر دوی آنها سابقه تماس بادام و  جابجایی  از سمت جنوب کرمان  داشته اند.

اقدامات انجام شده برای پیشگیری بیماری تب کریمه کنگو قبل از گزارش شدن دو بیمار مبتلا در میناب

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میناب گفت : در شهرستان میناب هم مانند سایر نقاط کشور در بخش دادن آموزش های لازم  به مردم در شهرها و یا روستاها اقداماتی انجام شده است که این اقدامات شامل ؛ آموزش جهت عموم مردم بصورت حضوری ، و در فضای مجازی ، و نصب بنر در سطح شهر و محلهای عمومی و سمپاشی دام‌های خانوارهای دارای دام  در روستای های میناب و برگزاری جلسه شورای بهداشت با محوریت موضوع بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان میناب بوده است.

اقدامات انجام شده شبکه بهداشت و درمان شهرستان میناب در مورد بروز دو مورد بیماری CCHF (تب خونریزی دهنده کریمه کنگو)

وی با بیان اینکه درحال حاضر هر دو مورد از سلامت کامل برخوردار هستند و ازبیمارستان ترخیص شده اند افزود : از مردم  شهرستان میناب در خواست می شود این بیماری را جدی بگیرند و به نکات بهداشتی اعلام شده و همچنین در مصرف و تهیه گوشت مصرفی خود دقت بیشتری داشته باشند.

مدنی عنوان کرد : با توجه به گزارش و سابقه این بیماری در سال ۱۴۰۱ در آخرین جلسه شورای بهداشت شهرستان با محوریت بیماریهای مشترک انسان و دام بالاخص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برگزار گردیده و شرح وظایف ادارات مربوطه معین و مصوب شد.

رییس شبکه بهداشت ودرمان میناب گفت : بدنبال گزارش اولین مورد بیماری CCHF در خرداد ماه سالجاری در یکی از روستاهای این شهرستان، کمیته مقابله با بیماری مذکور در شبکه بهداشت در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱ برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه  جلسات هماهنگی با تیم سلامت در مرکز جامع سلامت برگزار  و تاکید بر بیماریابی و آموزش عموم مردم  در این خصوص شده است ، تصریح کرد: بازدید از محل سکونت و همچنین خانوارهای دارای دام در روستا توسط تیم سلامت مرکز و کارشناس زئونوز و کارشناس سلامت محیط انجام با برنامه انجام می شود.

مدنی با بیان اینکه بیماریابی از اطرافیان بیمار مورد گزارش شده توسط بهورزان و تیم سلامت مرکز صورت گرفته است اظهارداشت :در تاریخ ۱۴۰۲/۳/۲ با دهیار و شورای اسلامی روستا جلسه هماهنگی برگزار  و تاکید بر اهمیت بیماری و مخاطره آمیز بودن بیماری های منتقله از دام شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان میناب  بیان کرد :با توجه به گزارش مورد دوم بیماری در روستا، جلسه آموزشی جهت کلیه پزشکان و کارشناسان مراکز جامع سلامت روستایی و شهری در خصوص بیماری برگزار شد و بر این اساس  به عموم مردم آموزش در خصوص بیماری و راههای پیشگیری ارائه داده شد.
وی درخصوص برگزاری  جلسه اضطراری با حضور دکتر کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و معاون سیاسی فرماندار ویژه شهرستان میناب ، بخشداران ، مدیر شبکه بهداشت و درمان ، نماینده شهرداری ومدیرمحترم شبکه دامپزشکی با محوریت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در محل فرمانداری میناب افزود : در این جلسه مقرر شد تا باهمکاری شبکه دامپزشکی ،شهرداری شهرمیناب ،بخشداران و دهیاران و بهورزان خانه های بهداشت آموزش همگانی گسترده از طریق شبکه های اطلاع رسانی(فضای مجازی)و چهره به چهره و همچنین ازطریق تهیه و نصب بنرهای آموزشی و هشدار دهنده انجام شود.

مدنی در خصوص بازار دام میناب گفت : نیروی انتظامی در خصوص جلوگیری از افرادی که بیرون از محوطه بازار دام اقدام به فروش دام می کنند اقدامات  لازم رابعمل آورد  و از طرفی دامپزشکی و شهرداری میناب در خصوص سم پاشی بازار دام شهر میناب قبل از شروع کار بازار و بعد از پایان کار بازار در دو نوبت سم پاشی انجام شود.

 مثبت شدن بیماری مالاریا برای سه نفر از اتباع غیرایرانی در میناب 

رییس شبکه بهداشت ودرمان در خصوص مقابله با بیماری مالاریا در شهرستان میناب اظهار داشت : در ماههای گذشته ۳موردبیماری مالاریا ازاتباع غیرایرانی،تبعه افغانستان که کارگر مزرعه پرورش میگو در شهرستان میناب بوده اند مثبت اعلام شد .

وی در این خصوص گفت : بیماریابی ازکلیه اتباع غیرایرانی  که در  آن منطقه مشغول به کار هستند انجام شده که هیچ گونه مورد مثبت دیگری گزارش نشد.

مدنی با بیان اینکه درمان این بیماران پس از گزارش شدن انجام شد اظهار داشت :درمان بیماران شناسایی شده انجام شد و این بیماری در اتباع بیگانه کنترل شد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://harmoozkhabar.ir/?p=103198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ابگرفتگی،شهر کرگان،گلایه از نماینده و وزرا احداث کمربندی جدید، تخریب پل دوم، حسین رئیسی،رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان استاندار هرمزگان استاندار هرمزگان نشست هماهنگی،اصلاح قوانین ملوانی اسکان موقت ، سیل در هشتبندی ،آبگرفتگی منازل افتتاح پروژه امداد رسانی،احداث کمپ،هلال احمر انتصاب،فرمانداری بشاگرد،یعقوب دادعلی زاده بارندگی،ابگرفتگی،میناب بارندگی، بارش باران ،هشدار سطح قرمز هواشناسی بارندگی ،ذخیره آب در پشت سد استقلال، بارندگی ،سیل ،تخلیه روستاها، بارندگی شدید، آبگرفتگی شهر میناب بازگشایی سد استقلال،سیل،پرهیز درکنار رودخانه ها،فرماندار ویژه میناب براورد خسارات ،سیل ،میناب، مجید سلحشور،فرماندار ویژه میناب بهره برداری از پروژه های عمرانی بیمارستان ابوالفضل میناب،عمل ستون فقرات،دکتر یدالله رئیسی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بیماری کرونا تعطیلی مدارس،هشدار هواشناسی،معاون سیاسی امنیتی فرمانداری بشاگرد تعین رئیس شورای شهرستان،شهرستان بشاگرد،اعضای شورای بخش،حسن باقری تیپ امام سجاد هرمزگان، کمک به مناطق سیل زده میناب،احداث سیل بند جلسه ستاد بحران، سیل میناب،استاندار هرمزگان حل مشکلات بشاگرد،تشکیل کمیته ارزیاب دهیار تمبک، گلایه از مسئولان،بی تفاوتی آب منطقه ای،سیل در تمبک ومازغ ستاد بحران ،سیل در میناب،مدیرکل بحران استان هرمزگان سردار سلامی ،بازدید از مناطق سیل زده میناب سهم خواهی نمایندگان ،انتصابات،انتصاب مدیران ضعیف سگهای ولگرد ،خیابانها ومعابر ومیادین شهر میناب سیل ،آبگرفتگی،خسارات به مردم سیل،آبگرفتگی منازل ومعابر شهری و روستایی،اجرای طرحها وپروژه های کارشناسی نشده،مسدود کردن پلهای گذر آب سیل ،ایجاد خسارت،زیرساختهای شهرداری،حبیب الله سهرابی،شهردار میناب، سیل، بارندگی،فروچاله،خطر، فرونشست زمین عضو شورای بخش گوهران،قطعی سه روزه تلفن و اینترنت،سهل انگاری شهرداری گوهران،شرکت مخابرات هرمزگان عقرب گزیدگی،دانش آموز فراهکی،ستاد بحران، فرماندارویژه میناب قرار گاه مدینه،سیل میناب،خدمات رسانی به سیل زدگان مسببان سیل،معرفی به دستگاه قضایی،سیل،خسارت به مردم،غلام کمالی معاون وزیر راه وشهرسازی ،مدیریت محور مواصلاتی میناب به بندر تیاب ، اصلاح بافت فرسوده شهری میناب هرمزگان هفته دولت هیئت های مذهبی دانش آموزی،فرمانده سپاه امام سجاد،اباذر سالاری کرونا یادواره شهدا،روستای گورزانگ،مشاور عالی حاج قاسم سلیمانی