تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
5
گزارش هارموز خبر:

جفای جاده‌ها بر کودکان عقرب گزیده در بشاگرد/ کژ دمهایی که مردم را تهدید می کنند

  • کد خبر : 103086
  • 18 خرداد 1402 - 12:52
جفای جاده‌ها بر کودکان عقرب گزیده در بشاگرد/ کژ دمهایی که مردم را تهدید می کنند
عقرب گزیدگی در بشاگرد به یک داستان پر تکرار تبدیل شده است که به دلیل امکانات محدود و کم در بیمارستان و زیرساخت های نامناسب شهرستان مرگ شهروندان را به همراه دارد.

هارموز خبر ؛ حبیب عید زاده: شهرستان بشاگرد از جمله شهرستانهایی در کشور محسوب می شود که این موقع از سال آمار عقرب گزیدگی زیادی از آن شنیده می شود، آمارهایی که گاها اتفاقات تلخی را هم به دنبال دارد.

بشاگرد به دلیل نوع اقلیم و جغرافیایی که دارد در این فصل از سال  به دلیل شرایط آب و هوایی محل تکثیر و رشد این جانور زهر آلود است که با نیش خود افراد زیادی را روانه بیمارستان‌ها می کند.

بیشتر این عقرب گزیده ها، کودکانی هستند که یا در حال بازی و یا در حالت خواب از نیش این جانور زهر آلود در امان نبوده اند که باید برای مداوا و درمان خود با زدن پاد زهر از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

استان هرمزگان معمولاً رتبه دوم میزان عقرب گزیدگی در کشور را دارد و هرساله بیش از ۱۰ مورد مرگ ناشی از عقرب گزیدگی در این استان گزارش می شود، اما  یافته ها نشان می دهد گونه گادیم خطرناک ترین کژدم کشور و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از عقرب زدگی در هرمزگان است.

اما در طول ماهها و سالیان گذشته این حوادث در روستاهای بشاگرد وجود دارد که قربانی هایی را به همراه داشته است که بیشتر آنها کودکان هستند و می توان  برای جلوگیری از این اتفاقات تلخ  که عوامل های دیگری نیز نقش دارند، اقدامات موثری را انجام داد.

آموزش و آگاه سازی مهمترین رکن برای نجات از حوادث عقرب گزیدگی

آموزش یکی از موثرترین و مهمترین مولفه‌ها در حوزه بهداشت و سلامت است که با در پیش گرفتن راهکارهای  مختلف برای جلوگیری از هر گونه اتفاق، به مردم می توان داد تا خود را در مقابل بسیاری از موارد و یا وقوع حوادث و بیماری‌ها محافظت کرد.

عاملی که شاید دربین مردم روستایی در شهرستان بشاگرد به درستی انجام نشده است تا در مقابل عقرب گزیدگی هایی که سالانه در این منطقه رخ می دهد بتواند از جان و سلامت مردم محافظت شود.

سرکشی به موقع و با برنامه بهداشت یاران و بهورزان و تیم درمانی، اطلاع رسانی توسط شوراها و دهیاران روستاها به مردم، استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات و فرهنگیان  مستقر در روستا ها می تواند برای آگاه سازی مردم برای جلوگیری از وقوع عقرب گزیدگی و مرگ و میرهای ناشی از آن موثر باشد.

جاده های نا ایمن وکمبود وسائل نقلیه در روستاها و هزینه  سنگین کرایه ها برای مردم

جاده‌های خاکی و نا ایمن روستا ها در برخی از مناطق بشاگرد به ویژه بخش گافر و پارامون که بیشترین گزیدگی ها در این منطقه از بشاگرد رخ می دهد در بسیاری  از مواقع سبب می شود تا فرد گزیده شده به موقع نتواند از خدمات درمانی استفاده کند.

 از طرفی دربسیاری از روستا های این منطقه کمبود وسیله نقلیه و یا هزینه سنگین کرایه ها سبب می شود تا خانواده نتواند برای نجات و یا درمان فرزند خود به مراکز درمانی و یا بهداشتی در زمان مناسب مراجعه کند.

برخی از روستائیان هم با تحمل شرایط سخت، در شرایطی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که زهر این جانور در بدن فرد بیمار تاثیر خود را گذاشته و درمان را برای فرد عقرب گزیده سخت می کند.

در صورتی که دولت می تواند  با در نظر گرفتن وضعیت جاده های نامناسب بشاگرد  به این منطقه محروم  برای بهبود وضعیت جاده ها کمک کند، در این فصل از سال که شهرستان بشاگرد بیشترین آمار عقرب گزیدگی را دارد ، مردم در روستاهای این شهرستان باید شاهد پرپر شدن فرزندان خود ناشی از گزش کژدم های زهرآگین باشند.

مسئله ای که در روزهای گذشته برای کودک ۶ ساله از روستای ذهاب به وقوع پیوست تا این کودک بشاگردی با همه اقدامات انجام شده توسط تیم پزشکی در بشاگرد و پس از انتقال آن به میناب جان خود را از دست داد.

آمار بالای عقرب گزیدگی روزانه در بشاگرد چاره اندیشی شود

 آنچه را که باید در شهرستان بشاگرد مورد اهمیت قرار داد آمار بالای عقرب گزیدگی در روستاهای این شهرستان است که روزانه به طور میانگین  می توان گفت حدود ۳۰ نفر به مراکز درمانی این شهرستان مراجعه می کنند.

برخی دیگر از افرادی که در روستاهای دور دست مورد گزش عقرب می شوند، با بی تفاوتی به این موضوع یا به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و به صورت سنتی و محلی درمان می کنند و یا مستقیم خود را به شهرستان میناب می رسانند.

با در نظر گرفتن میانگین عقرب گزیدگی در این شهرستان می توان گفت که این میزان یک آمار بالا را نشان می دهد که باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

مجهز کردن مراکز بهداشتی و درمانی و افزایش مراکز فوریتهای ۱۱۵  الزامی است

در شهرستان بشاگرد از اردیبهشت هرسال عقرب گزیدگی ها  افزایش پیدا می کند که در برخی از مواقع هم منجر به فوت می شود اما آنچه حائز اهمیت است مجهز کردن  همه مراکز بهداشتی و درمانی و خدمات دهی مناسب به مردم در شبانه روز است.

با توجه به اینکه  از ۷ نوع عقرب موجود و شناسایی شده در این شهرستان شش مورد آنها خطرناک است در بسیاری از مواقع باید به بیماران خدمات تخصصی داده شودکه در شهرستان بشاگرد این خدمات وجود ندارد و باید بیماران  به مراکز درمانی مجهز تر اعزام شوند که این امر نیازمند به تجهیز بیشتر مراکز فوریتهای اورژانس ۱۱۵ است  که می توان برای  افزایش و نوسازی ناوگان آمبولانس های این شهرستان  اقدام کرد.

اجرای مصوبات سفر رییس جمهور به استان هرمزگان گره گشای بسیاری از مشکلات می شود

در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان برای شهرستان بشاگرد ۲۲ مصوبه را به همراه داشت  که اجرای برخی از این مصوبات می تواند دگرگونی را در بسیاری از حوزه ها به وجود آورد و مشکلاتی را که امروزه مردم از عدم اجرای تصمیمات با آن مواجه هستند را مرتفع سازد.

مهمترین این مصوبه های هیئت دولت در حوزه راه و بهداشت شهرستان بود که باید اجرای آنها تعجیل شود تا دیگر مردم این شهرستان به علت نبود جاده مناسب فرزندان خود را به علت بیماریها از دست ندهند.

در یکی از این بندها  به وزات بهداشت ودرمان کشور تکلیف شده است تا  ضمن افزایش کادر متخصص درمان در بیمارستان سردشت متناسب با نیاز شهرستان، نسبت به تامین ۳ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه بالگرد امدادی برای شهرستان بشاگرد حداکثر ظرف سه ماه اقدام شود.

این مصوبه در حالی است که کمبود آمبولانس در هرمزگان بشدت احساس می شود و استقرار بالگرد امدادی نیز به تدابیر ویژه بین بخشی نیاز دارد.

وزات راه و شهرسازی کشور سهم بسزایی در اجرای این ۲۲ مصوبه را بر عهده دارد که با تکلیف شدن ۴ بند مهم از این مصوبه ها به این وزارت خانه و اجرای به موقع آنها می تواند در جلوگیری حوادث تاثیر بسزایی را داشته باشد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://harmoozkhabar.ir/?p=103086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ابگرفتگی،شهر کرگان،گلایه از نماینده و وزرا احداث کمربندی جدید، تخریب پل دوم، حسین رئیسی،رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان استاندار هرمزگان استاندار هرمزگان نشست هماهنگی،اصلاح قوانین ملوانی اسکان موقت ، سیل در هشتبندی ،آبگرفتگی منازل افتتاح پروژه امداد رسانی،احداث کمپ،هلال احمر انتصاب،فرمانداری بشاگرد،یعقوب دادعلی زاده بارندگی،ابگرفتگی،میناب بارندگی، بارش باران ،هشدار سطح قرمز هواشناسی بارندگی ،ذخیره آب در پشت سد استقلال، بارندگی ،سیل ،تخلیه روستاها، بارندگی شدید، آبگرفتگی شهر میناب بازگشایی سد استقلال،سیل،پرهیز درکنار رودخانه ها،فرماندار ویژه میناب براورد خسارات ،سیل ،میناب، مجید سلحشور،فرماندار ویژه میناب بهره برداری از پروژه های عمرانی بیمارستان ابوالفضل میناب،عمل ستون فقرات،دکتر یدالله رئیسی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بیماری کرونا تعطیلی مدارس،هشدار هواشناسی،معاون سیاسی امنیتی فرمانداری بشاگرد تعین رئیس شورای شهرستان،شهرستان بشاگرد،اعضای شورای بخش،حسن باقری تیپ امام سجاد هرمزگان، کمک به مناطق سیل زده میناب،احداث سیل بند جلسه ستاد بحران، سیل میناب،استاندار هرمزگان حل مشکلات بشاگرد،تشکیل کمیته ارزیاب دهیار تمبک، گلایه از مسئولان،بی تفاوتی آب منطقه ای،سیل در تمبک ومازغ ستاد بحران ،سیل در میناب،مدیرکل بحران استان هرمزگان سردار سلامی ،بازدید از مناطق سیل زده میناب سهم خواهی نمایندگان ،انتصابات،انتصاب مدیران ضعیف سگهای ولگرد ،خیابانها ومعابر ومیادین شهر میناب سیل ،آبگرفتگی،خسارات به مردم سیل،آبگرفتگی منازل ومعابر شهری و روستایی،اجرای طرحها وپروژه های کارشناسی نشده،مسدود کردن پلهای گذر آب سیل ،ایجاد خسارت،زیرساختهای شهرداری،حبیب الله سهرابی،شهردار میناب، سیل، بارندگی،فروچاله،خطر، فرونشست زمین عضو شورای بخش گوهران،قطعی سه روزه تلفن و اینترنت،سهل انگاری شهرداری گوهران،شرکت مخابرات هرمزگان عقرب گزیدگی،دانش آموز فراهکی،ستاد بحران، فرماندارویژه میناب قرار گاه مدینه،سیل میناب،خدمات رسانی به سیل زدگان مسببان سیل،معرفی به دستگاه قضایی،سیل،خسارت به مردم،غلام کمالی معاون وزیر راه وشهرسازی ،مدیریت محور مواصلاتی میناب به بندر تیاب ، اصلاح بافت فرسوده شهری میناب هرمزگان هفته دولت هیئت های مذهبی دانش آموزی،فرمانده سپاه امام سجاد،اباذر سالاری کرونا یادواره شهدا،روستای گورزانگ،مشاور عالی حاج قاسم سلیمانی