تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
1
درنشست با کشاورزان شرق بیان شد:

زیربنای اشتغال در میناب در بخش کشاورزی نهاده شده است/احداث صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون در شرق هرمزگان باید بهتر شود

  • کد خبر : 103014
  • 31 اردیبهشت 1402 - 9:27
زیربنای اشتغال در میناب در بخش کشاورزی نهاده شده است/احداث صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون در شرق هرمزگان باید بهتر شود
فرماندار ویژه میناب گفت: شهرستان میناب شهرستانی است که زیر بنای اشتغال آن در کشاورزی بنا نهاده شده است و بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که این شهرستان را نسبت به دیگر شهرستان های استان متمایز می کند.

به گزارش پایگاه خبری هارموزخبر ، مجید سلحشور فرماندار ویژه شهرستان میناب امروز در نشست ویژه کشاورزان شرق هرمزگان با رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاونین جهاد کشاورزی ویژه بررسی مشکلات کشاورزان وباغدارن این منطقه اظهار داشت: کشاورزان میناب رگ حیات تولید را در شهرستان در دست دارند و این بخش را زنده نگه داشته اند .

وی افزود : شهرستان میناب شهرستانی است که زیر بنای  اشتغال آن در کشاورزی بنا نهاده شده است و بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که این شهرستان را نسبت به دیگر شهرستان های استان متمایز می کند.

سلحشور عنوان کرد: از اینرو جنس مشکلات موجود در این شهرستان بیشتر  از جنس مشکلات کشاورزی است .

به مشکلات بخش کشاورزی میناب توجه شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میناب گفت: توجه به مشکلات میناب در بخش کشاورزی می تواندبسیاری از مشکلات در سایر حوزه ها را هم حل کند و سبب رونق اشتغال و تولید نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه توجه به رفع مشکلات کشاورزی در این شهرستان سبب برطرف شدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی  خواهد شد تصریح کرد: این شهرستان ظرفیت عظیمی برای توسعه کشاورزی  و ایجاد اشتغال  و استفاده از روشهای نوین کشاورزی و بالا بردن بهره بری در بخش کشاورزی است ،که امیدواریم  این حضور و تصمیماتی که گرفته خواهد شد سبب خیر و برکت در شهرستان میناب شود.

وجود فقر با داشتن این همه زمین کشاورزی زیبنده مردم شرق  هرمزگان نیست

حجت الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه شهرستان میناب در این نشست با اشاره به جایگاه کشاورزی در متون دینی به کشاورزان ومسئولان گفت : به این جایگاه اهمیت داده شود و با دلگرمی بیشتری به کار  خود ادامه دهید.

وی افزود : از نظرمتون و منابع دینی از دیدگاه اسلام ،کشاورزی از بهترین شغلها و پاکیزه ترین راه درآمد یاد شده است.

امام جمعه شهرستان میناب با اشاره به حدیثی از امام جعفرصادق گفت: محصولات زراعی وباغی را تولید کنید ، که هیچ درآمدی حلال تر و پاکیزهتر از کشاورزی وجود ندارد.

ابراهیمی عنوان کرد : در شرق استان هرمزگان که هم آب و زمین وجود دارد درست نیست که فقر مردم را احاطه کند.

امام جمعه میناب اظهار داشت : در شهرستان میناب که هم دریای شور و شیرین وجود دارد هنوز مردم آن از این ظرفیت استفاده کافی را نبرده اند.

وی افزود :اگر ما بخواهیم اقتصادمان خوب باشد باید بتوانیم در بخش کشاورزی تحول ایجاد کنیم و به  اهمیت این حوزه همانند آنچه که در متون دینی بیان شده است را ایفای نقش کنیم.

ابراهیمی گفت: کشاورزان در میان مردم گنجیه با ارزش هستند ودر دنیا دارای جایگاه خاصی هستند.

شاهپور علایی مقدم  معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی در این نشست اظهار داشت: این ابتکار کمیسیون کشاورزی برای حضور در جمع مردم و کشاورزان برای بررسی مشکلات آنها قابل تقدیر است  که حرکت می تواند در تصمیم گیری ها در شهرستان ها و استانها هم مفید واقع شود.

وی افزود : وقتی ما در استان و یا منطقه ای حضور پیدا می کنیم در بحث تصمیم گیری ها و نظارتها و مطالبه گریی با یک هم گرایی می توانیم برای حل مشکلات کمک کنیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: کشاورزی ایران در دنیا علیرغم شرایط اقلیمی در جایگاه خوبی قرار دارد که کشور ایران  جزء هفت کشور عمده تولید کنندمحصولات کشاورزی است.

در ۲۲ محصول کشاورزی مقام اول تادهم جهان را داریم

علایی مقدم بیان کرد: در ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را داریم و با وجود این که  میانگین بارش ما یک سوم میانگین بارش جهانی است سرانه تولید در دنیا وایران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه اوایل انقلاب ما ۴۶ میلیون تن تولید محصول داشتیم افزود: با غیرت و تعصب کشاورزان و با بکارگیری یافته های تحقیقاتی  تولید محصولات به ۱۲۵ میلیون تن رسانده ایم.

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت دنیا یک میلیون ۴۰۰ هزار هکتار است و سطح زیر کشت کشور ایران ۱۴ میلیون هکتار است که تولید ما در کشور ۱۲۵ میلیون تن  اما در دنیا ۹ میلیارد و۴۰۰ میلیون تن محصول تولید می کند.

علایی مقدم اظهار داشت: علیرغم وجود همه تنگناهای اقلیمی و شرایط بد و محدودیت های منابع، وضع ما در بخش کشاورزی بد نیست اما با این وجود در این بخش ایراداتی هم وجود دارد که باید مسئولان و هم کشاورزان کمک کنند.

مهمترین مولفه برای بخش کشاورزی آب است

وی گفت: مهمترین مولفه برای بخش کشاورزی آب است که اگر آب و بارندگی وجود نداشته باشد زنجیره زندگی به هم خواهد خورد در صورتی که ما از آب در بخش کشاورزی به درستی استفاده نمی کنیم .

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد: در دنیا به ازای هرمترمکعب آب حدود ۲٫۵ کیلو گرم محصول تولید می کنند در صورتی که در کشور ما به ازای  مصرف هر مترمکعب  ۹۰۰ گرم تولید محصول وجود دارد.

علایی مقدم تصریح کرد: جابجایی محصولات کشاورزی را دیگر بر اساس قیمت ارزیابی نمی کنند بلکه در ازای هرکیلوگرم محصول تولیدی که جا بجا می شود میزان آب مصرفی را محاسبه می کنند.

وی اجرای آبیاری تحت فشار را یکی از راهکارها بیان کرد و گفت : میزان آبیاری تحت فشار ما در کشور نسبت به ۱۴ میلیون هکتار اراضی کشاورزی بسیار کم است ، که در کل کشور ما دو میلیون ۸۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار را اجرا کرده ایم وبییشتر به صورتی سنتی آبیاری انجام می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شیوه سنتی آبیاری آب در استان هرمزگان و تبخیر آن سبب افزایش چاهها و پایین رفتن سفره های زیر زمینی می شود که در نهایت فرونشست زمین رخ می دهد.

ما در تولید گندم و دانه های روغنی در کشور با مشکل مواجه هستیم

علایی مقدم با اشاره به ضریب وابستگی به محصولات گندم و جو و ذرت ودانه های روغنی که قیمت  مرغ و گوشت و تخم مرغ را تحت تاثر خود قرار داده است گفت:  ما در تولید این محصولات با مشکل مواجه هستیم و وقتی این محصولات در دامداریهای و مرغ داری ها وجود نداشته باشد تلاطم در قیمتها در بازار شکل می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وقتی که ما محصولات پر آب بر مانند گوجه و خیار و بادمجان را در محیط باز کشت می کنیم دیگر برای کشت  گندم و جو و دانه های روغنی زمینی وجود نخواهد داشته که این مشکل وابستگی ارزی را هم به دنبال خواهد داشت.

کشاورزان محصولات پرآب را درگلخانه ها کشت کنند

وی توجه به الگوی کشت در کشاورزان منطقه یک اصل مهم خواند و گفت : کشاورزان محصولات پر آب بر را در گلخانه ها کشت کنند و زمینهای زراعی باز را به کشت گندم و جو و دانهای روغنی اختصاص دهند .

به توسعه طرحهای آبخیز داری در شرق هرمزگان کمک می کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه طرحهای آبخیزداری در هرمزگان و شرق این استان گفت: حفظ روان آب ها وتوسعه آبخیز داری در این منطقه از هر موضوع دیگری مهمتر است و باید با اجرای طرحهای آبخیز داری از تبخیر و هدر رفت این روان آبها جلوگیری  و سفره های زیر زمینی را تقویت کنیم.

علایی مقدم اظهار داشت : در این سفر  قطعا تسهیلات بانکی به کشاورزان این منطقه اختصاص پیدا خواهد کرد و در بحث اشتغال و احداث صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون  در استان هرمزگان و این منطقه باید بهتر شود، که بالا بردن ضریب و مکانیزاسیون از سیاستهای ما در وزارت  جهاد کشاورزی است که به آن کمک می شود، و در حوزه آبخیر داری هم اعتبارات خوبی برای این منطقه درنظر گرفته شده است که بتوانیم در این بخش این منطقه را از این وضع  کمک کنیم.

به گزارش فارس در این نشست نمایندگان کشاورزان و صیادان  از شهرستانهای میناب و سیریک و جاسک به بیان مشکلات و دیدگاهای خود اشاره کردند که رییس کمیسیون کشاورزی و معاونین وزیر جهاد کشاورزی به آنها قول داد که  جلسات مشترک کمیسون کشاورزی با وزرات جهاد کشاورزی درخصوص آنها تصمیم گیری خواهد شد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://harmoozkhabar.ir/?p=103014

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ابگرفتگی،شهر کرگان،گلایه از نماینده و وزرا احداث کمربندی جدید، تخریب پل دوم، حسین رئیسی،رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان استاندار هرمزگان استاندار هرمزگان نشست هماهنگی،اصلاح قوانین ملوانی اسکان موقت ، سیل در هشتبندی ،آبگرفتگی منازل افتتاح پروژه امداد رسانی،احداث کمپ،هلال احمر انتصاب،فرمانداری بشاگرد،یعقوب دادعلی زاده بارندگی،ابگرفتگی،میناب بارندگی، بارش باران ،هشدار سطح قرمز هواشناسی بارندگی ،ذخیره آب در پشت سد استقلال، بارندگی ،سیل ،تخلیه روستاها، بارندگی شدید، آبگرفتگی شهر میناب بازگشایی سد استقلال،سیل،پرهیز درکنار رودخانه ها،فرماندار ویژه میناب براورد خسارات ،سیل ،میناب، مجید سلحشور،فرماندار ویژه میناب بهره برداری از پروژه های عمرانی بیمارستان ابوالفضل میناب،عمل ستون فقرات،دکتر یدالله رئیسی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بیماری کرونا تعطیلی مدارس،هشدار هواشناسی،معاون سیاسی امنیتی فرمانداری بشاگرد تعین رئیس شورای شهرستان،شهرستان بشاگرد،اعضای شورای بخش،حسن باقری تیپ امام سجاد هرمزگان، کمک به مناطق سیل زده میناب،احداث سیل بند جلسه ستاد بحران، سیل میناب،استاندار هرمزگان حل مشکلات بشاگرد،تشکیل کمیته ارزیاب دهیار تمبک، گلایه از مسئولان،بی تفاوتی آب منطقه ای،سیل در تمبک ومازغ ستاد بحران ،سیل در میناب،مدیرکل بحران استان هرمزگان سردار سلامی ،بازدید از مناطق سیل زده میناب سهم خواهی نمایندگان ،انتصابات،انتصاب مدیران ضعیف سگهای ولگرد ،خیابانها ومعابر ومیادین شهر میناب سیل ،آبگرفتگی،خسارات به مردم سیل،آبگرفتگی منازل ومعابر شهری و روستایی،اجرای طرحها وپروژه های کارشناسی نشده،مسدود کردن پلهای گذر آب سیل ،ایجاد خسارت،زیرساختهای شهرداری،حبیب الله سهرابی،شهردار میناب، سیل، بارندگی،فروچاله،خطر، فرونشست زمین عضو شورای بخش گوهران،قطعی سه روزه تلفن و اینترنت،سهل انگاری شهرداری گوهران،شرکت مخابرات هرمزگان عقرب گزیدگی،دانش آموز فراهکی،ستاد بحران، فرماندارویژه میناب قرار گاه مدینه،سیل میناب،خدمات رسانی به سیل زدگان مسببان سیل،معرفی به دستگاه قضایی،سیل،خسارت به مردم،غلام کمالی معاون وزیر راه وشهرسازی ،مدیریت محور مواصلاتی میناب به بندر تیاب ، اصلاح بافت فرسوده شهری میناب هرمزگان هفته دولت هیئت های مذهبی دانش آموزی،فرمانده سپاه امام سجاد،اباذر سالاری کرونا یادواره شهدا،روستای گورزانگ،مشاور عالی حاج قاسم سلیمانی