تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
5
جمع بندی خسارات سیل میناب و اقداماتی که انجام شد:

از خسارات ۱۳۰۰ میلیاردی سیل در میناب تا موج رضایت مندی از دستگاههای خدمات رسان و مسولان/ جهاد فی سبیل الله فرماندار میناب برای مردم

  • کد خبر : 101130
  • 11 بهمن 1400 - 12:35
از خسارات ۱۳۰۰ میلیاردی سیل در میناب تا موج رضایت مندی از دستگاههای خدمات رسان و مسولان/ جهاد فی سبیل الله فرماندار میناب برای مردم
وقوع دو سیل پی در پی و ایجاد خسارت به مردم در شهرستان میناب سبب شد تا با حضور شبانه روزی مدیران و دستگاههای امداد رسان در کنار مردم علاوه بر امداد رسانی به سیل زدگان رضایت مردمی را از فرماندار شهرستان ودستگاههای امداد رسان به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری هارموز ، در ماه گذشته سازمان هواشناسی هشداری دو سامانه پربارش همراه با سیلابی شدن رودخانه ها  ومسیل ها را برای جنوب شرق در استان هرمزگان پیش بینی کرده بود که بیشتر ین بارشها را در شهرسانهای میناب و رودان شاهد بودیم ، علیرغم هشدارهای پی در پی سازمان هواشناسی مسئولان استانی و شهرستانی خود را آماده برای این بارندگی ها کرده بودند.

در شهرستان میناب با برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران ،فرماندار این شهرستان به همه هشدارهای سازمان هواشناسی توجه کرده و خود و به همه تیمهای امداد رسان  برای هرگونه اقدامات لازم در مواجه با سیل  آماده باش لازم را داد.

حجم بارندگی ها زیاد و قابل پیش بینی نبود

با آغاز فعالیت سامانه بارشی در شهرستان میناب از تاریخ ۸ دی ماه ،در ابتدای این سامانه بارندگی های خوبی در سطح شهرستان میناب شروع به بارندگی کرد اما این سامانه هر چه به روزهای پایانی پیش  بینی های انجام شده نزدیک می شد با تغیر مدل جدی شدت بارندگی ها هم بیشتر شد به صورتی که این سامانه در  تاریخ ۱۲ تا ۱۳ دی  در ساعات کمی بیش از ۲۰۰ میلیمتر بارندگی را در این شهرستان ثبت کرد.

حجم بارندگی در این سامانه آنقدر زیاد بود که برای مسئولان و ستاد مدیریت بحران در شهرستان واستان  قابل پیش بینی نبود و سبب شد تا بسیاری از محلات و روستاهای شهرستان میناب دچار سیل و آبگرفتگی شوند و به منازل مردم و زیرساختهای شهری خسارت وارد کند.

سد استقلال شهرستان میناب که پیش از این بارندگی ها به حجم مرده خود نزدیک بود و حدود ۵۰ میلیون متر مکعب داشت با این بارشهای سیل آسا در میناب و بالا دست به یکباره با حجم انبوهی از سیلابهای ورودی مواجه می شود  و در کمترین زمان بیش از ۲۴۰ میلیون متر مکعب در پشت دخیره گاه سد آب  انباشته می شود که مجبور به تخلیه و بازگشایی اضطراری دریچه های سد استقلال می شوند.

خشک سالی های پی در پی و عدم لایروبی بستر رودخانه میناب سبب آبگرفتگی روستاهای میناب شد

شهرستان میناب که در چند سال گذشته با خشکسالی مواجه شده بود اینگونه بارندگی به یکباره قطعا سبب سیلابی شدن رودخانه های می شد. با وجود اینکه بستر رود خانه های شهرستان میناب سالها لایروبی نشده بود این انتظار و پیش بینی وجود داشت که با بارش باران شدید روستاهای پائین دست دچار آبگرفتگی و یا سیل شوند.

اما در این سیل با حضور و مدیریت به موقوع فرماندار شهرستان میناب و با حمایت های استاندار هرمزگان توانست با وجود اینکه بیش از ۲۱۷ روستا و ۷ شهر در میناب دچار سیل و آبکرفتگی شده بودند و پای کار بودن همه دستگاهها و امداد رسان ،این شهرستان را از دادن تلفات جانی مدیریت نجات دهد.

فرمانداری در قواره یک فرمانده میدان با همرزمانش در میدان جنگ با سیل در کنار مردم

پس از وقوع بارندگیهای سیل آسا در اولین سامانه بارشی در شهرستان میناب مجید سلحشور فرماندار ویژه شهرستان میناب در قواره یک فرمانده میدان در کنار سایر دستگاههای امداد رسان و ویگر همرزمانش که برای امداد رسانی و کمک به سیل زدگان وارد میدان شدند در کنار مردم در همه نقاط شهرستان حاضر بود تا بتواند با مدیریت درست مردم را از مشکلات به وجود آمده نجات دهد.

این سیل وبارندگی که حتی خواب و استراحت را از فرماندار گرفته بود به طور مستمر وگاهی ۲۴ساعته در منطقه حضور داشت وبا برنامه ریزی های به موقع  و مدیریت حساب شده با سایر دستگاهها جهاد فی سبیل الله را در راه خدمت به مردم انجام داد.

حضور به موقع سپاه و بسیج و نیروی انتظامی وگروههای جهادی در این میدان رزم در کنار فرماندار شهرستان که فرماندهی مدیریت سیل را در شهرستان در کنار یکدیگر در  دست داشت سبب شد تا بتوانند از خسارات بیشتر به مردم جلوگیری کنند.

استاندار هرمزگان وارد عمل شد

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در پی این سیل که به صورت لحظه ای جویای خسارات وخطرات آن بود با حضور میدانی خود در شهرستان میناب و تشکیل جلسه مدیریت پاسخ به بحران در شهرستان از روند سیل مطلع شد و با تصمیمات لازم را برای مدیریت و جلوگیری از خسارات بیشتر به مسئولان تاکید کرد.

استاندار هرمزگان چندین بار با حضور سرزده خود به صورت جهادی در میان سیل زدگان حضور پیدا کرد و جویای اقدامات دستگاههای امداد رسان ونحوه خدمات رسانی به مردم بود تا با رفع موانع وتسهیل در امر خدمت رسانی به سیل زدگان مقدمات کاررا فراهم سازد ودر چند مرحله نیز مدیر دفتر خود را به این مناطق اعزام کرد.

مدیر کل ستاد بحران و مسئولان استانی عضو ستاد مدیریت بحران استان با حضور در شهرستان میناب و مناطق سیل زده مشغول به امداد رسانی به مردم  و سیل زدگان بودند و با حضور مکرر خود برای خدمات رسانی به مردم در روستاها مشغول  بودند.

حضور سپاه و قرارگاه مدینه و ساخت یک سیل بند برای جلوگیری از آب و سیل در روستاهای تمبک ومازغ

حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران  و سردار محمد مارانی فرمانده قرار گاه مدینه منوره با حضور در مناطق سیل زده  همه امکانات لجستیکی خودرا  برای امداد رسانی به مردم سیل زده میناب بسیج کرد تا بتوان از خسارات بیشتر به مردم جلوگیری شود .

قرار گاه مدینه منوره با بسیج کردن همه امکانات در اختیار خود اقدام به احداث یک سیل بند برای جلوگیری آب رودخانه و سیل به این روستاهای سیل زده کرد.

قرار گاه مدینه منوره با داشتن همه ظرفیتهای خود با همکاری فرماندار و مردم روستا ها برای امداد رسانی به سیل زدگان در این روستاها مستقر شده بود و خدمات مناسبی رابه مردم ارائه کردند.

خسارات بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومانی  در دو سیل میناب

در دو سیل اخیر در شهرستان میناب خسارات زیادی به مردم و منازل آنها و بسیاری از زیر ساختهای شهرستان وارد کرد که عمده این خسارات در دو بخش منازل مسکونی  مردم در ۲۱۷ روستا و ۷ شهر  با ۵۴۸ میلیارد تومان و بخش کشاورزی شهرستان با بیش از ۳۱۵ میلیارد تومان است .

این خسارتها علاوه بر این دو بخش در حوزه راه ، آب ، برق ، شیلات ،آموزش و پرورش ، نیز رقم خورده است.

ساماندهی رودخانه میناب در دستور کار است

آنچه را که در این دو سیل نظر همه مسئولان شهرستانی و استانی و کشوری را به خود جلب کرد  و مورد تاکید همه بود تا در آینده دیگر مردم شاهد وقوع سیل در روستاهای پائین دست و نقاط آسیب پذیر در شهرستان ناشی از سیل نباشیم ساماندهی رودخانه ها در میناب است.

حضور وزیر نیرو و وزیر کشور در هنگام وقوع سیل و بازدید های صورت گرفته از مناطق سیل زده ،ساماندهی رودخانه ها بود که در صورت تخصیص اعتبارات لازم برای مقاوم سازی و لایروبی و احداث سیل بند مقاوم می توان ۳۰ کیلومتر از بستر رودخانه را ساماندهی کرد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : http://harmoozkhabar.ir/?p=101130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ابگرفتگی،شهر کرگان،گلایه از نماینده و وزرا احداث کمربندی جدید، تخریب پل دوم، حسین رئیسی،رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان استاندار هرمزگان استاندار هرمزگان نشست هماهنگی،اصلاح قوانین ملوانی اسکان موقت ، سیل در هشتبندی ،آبگرفتگی منازل افتتاح پروژه امداد رسانی،احداث کمپ،هلال احمر انتصاب،فرمانداری بشاگرد،یعقوب دادعلی زاده بارندگی،ابگرفتگی،میناب بارندگی، بارش باران ،هشدار سطح قرمز هواشناسی بارندگی ،ذخیره آب در پشت سد استقلال، بارندگی ،سیل ،تخلیه روستاها، بارندگی شدید، آبگرفتگی شهر میناب بازگشایی سد استقلال،سیل،پرهیز درکنار رودخانه ها،فرماندار ویژه میناب براورد خسارات ،سیل ،میناب، مجید سلحشور،فرماندار ویژه میناب بهره برداری از پروژه های عمرانی بیمارستان ابوالفضل میناب،عمل ستون فقرات،دکتر یدالله رئیسی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بیماری کرونا تعطیلی مدارس،هشدار هواشناسی،معاون سیاسی امنیتی فرمانداری بشاگرد تعین رئیس شورای شهرستان،شهرستان بشاگرد،اعضای شورای بخش،حسن باقری تیپ امام سجاد هرمزگان، کمک به مناطق سیل زده میناب،احداث سیل بند جلسه ستاد بحران، سیل میناب،استاندار هرمزگان حل مشکلات بشاگرد،تشکیل کمیته ارزیاب دهیار تمبک، گلایه از مسئولان،بی تفاوتی آب منطقه ای،سیل در تمبک ومازغ ستاد بحران ،سیل در میناب،مدیرکل بحران استان هرمزگان سردار سلامی ،بازدید از مناطق سیل زده میناب سهم خواهی نمایندگان ،انتصابات،انتصاب مدیران ضعیف سگهای ولگرد ،خیابانها ومعابر ومیادین شهر میناب سیل ،آبگرفتگی،خسارات به مردم سیل،آبگرفتگی منازل ومعابر شهری و روستایی،اجرای طرحها وپروژه های کارشناسی نشده،مسدود کردن پلهای گذر آب سیل ،ایجاد خسارت،زیرساختهای شهرداری،حبیب الله سهرابی،شهردار میناب، سیل، بارندگی،فروچاله،خطر، فرونشست زمین عضو شورای بخش گوهران،قطعی سه روزه تلفن و اینترنت،سهل انگاری شهرداری گوهران،شرکت مخابرات هرمزگان عقرب گزیدگی،دانش آموز فراهکی،ستاد بحران، فرماندارویژه میناب قرار گاه مدینه،سیل میناب،خدمات رسانی به سیل زدگان مسببان سیل،معرفی به دستگاه قضایی،سیل،خسارت به مردم،غلام کمالی معاون وزیر راه وشهرسازی ،مدیریت محور مواصلاتی میناب به بندر تیاب ، اصلاح بافت فرسوده شهری میناب هرمزگان هفته دولت هیئت های مذهبی دانش آموزی،فرمانده سپاه امام سجاد،اباذر سالاری کرونا یادواره شهدا،روستای گورزانگ،مشاور عالی حاج قاسم سلیمانی