تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
3
گزارش هارموز؛

چرا زیرساخت‌ها در طرح‌های شهری میناب مشکل دارد؟

  • کد خبر : 100777
  • 16 دی 1400 - 11:41
چرا زیرساخت‌ها در طرح‌های شهری میناب مشکل دارد؟
شهرستان میناب که به عنوان دومین شهرستان استان هرمزگان پس از بندر عباس آوازه بلندی را برای خود برجای گذاشته است ، هنوز در حوزه زیرساختهای شهری مشکلات فراوانی دارد که در هنگام بارندگی و سیل خسارات زیادی را برجای خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری هارموز ،شهرستان میناب که عنوان پرطمطراق دومین شهر هرمزگان را یدک می کشد در سال ۱۳۱۰ هجري شمسی در تقسيمات کشوري به شهر تبديل شد.بافت­ شهری میناب بسیار پیچیده و دارای محله‌های بسیار قدیمی است که بیشتر آنها بر اساس اصول شکل نگرفته است و همین عامل منجر به زایش مشکلات فراوانی شده است.

این شهر دارای ۶۴ محله است و آن گونه که شهردار کنونی میناب در نخستین نشست خبری خود در آبان ماه سال جاری به آن اشاره کرد۶۰ درصد از محلات آن هنوز فاقد آسفالت است.

هر چند حاشیه نشینی و نبود ضوابط قانونی در استقرار ابنیه و تاسیسات در این مناطق، امکان خدمات رسانی را برای جمعیت ساکن، مشکل و تا حدودی سلب کرده اما نمی توان نسبت به این موضوع بی توجه بود که زیرساخت های شهری میناب به عنوان دومین شهر هرمزگان به شدت ضعیف است و این  عامل اصلی در مواقع بحران به ویژه هنگام بارندگی و هدایت آب های سطحی است.

بارندگی ها در هرمزگان در حالی از هفته پیش شروع شد که هواشناسی برای روز دوشنبه ۱۳ دی ماه شدت آن را برای استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان بیشتر پیش‌بینی کرده و برای آن هشدار قرمز صادر کرده بود.

علی رغم تلاش های صورت گرفته توسط شهرداری طی روزهای پیش از بارندگی برای بازگشایی مسیرهای عبور آب به منظور جلوگیری از آب‌گرفتگی و وقوع سیلاب احتمالی، اما تمام نقاط شهر میناب دچار آبگرفتگی، شهر غرق در آب و کنترل آبگرفتگی را از دست مسئولان خارج کرد و به تبع آن خسارت فراوانی به شهر وارد شد به گونه ای که بیش از یک هزار منزل مسکونی در سطح شهر دچار آبگرفاگی شد.

حال باید دید میناب که قدمت شهر شدن آن به بیش از ۹۰ سال می رسد و عنوان پرطمطراق دومین شهر هرمزگان را یدک می کشد چرا به هنگام وقوع مخاطرات این اوضاعی دارد.

رضا حسینی از شهروندان میناب می گوید:متاسفانه موضوع آبگرفتگی معابر عمومی در مواقع بارندگی از معضلات جدی شهر میناب است چرا که در طراحی های شهری کسی به فکر سیستم کارآمد جمع آوری آب‌های سطحی نبوده است.

وی گفت:یکی دیگر از مشکلاتی که خود را در مواقع بحران نشان می دهد، توسعه شهری بدون قاعده و برنامه است که میناب در این زمینه با آن دست و پنجه نرم می کند.

این شهروند ادامه داد:شهر میناب از دیر باز به هنگام بارندگی های شدید، شاهد سیلاب های شهری است که گاهی مواقع خسارت های زیادی نیز به مردم و زیرساخت های شهر وارد شده است این در حالی است که پرژه هایی که در سال های اخیر هم اجرایی شده اند همان مشکلات قدیمی را دارند و در اجرای آنها بی دقتی صورت گرفته است.

حسینی با بیان این که بی‌دقتی و عدم نظارت در اجرای طرح های شهری در نهایت باعث وارد شدن ضرر و زیان به ساكنان شهر می شود، افزود:اگر طبق قانون با به وجود آورنده خسارت برخورد شود شاید دیگر در اجرای طرح ها دقت بیشتری اعمال شود.

مصطفی ذاکری از دیگر شهروندان میناب نیز با بیان این که بعید است تا کنون ارزیابی آسیب‌پذیری کاربری‌های حساس شهر هنگام وقوع مخاطرات در میناب صورت گرفته باشد، افزود:هر چند برخی اقدامات نظیر احداث سیل بند برای محله زركی در سال ۹۵ کار بسیار خوبی است، اما آیا پروژه جنجالی نظیر پیاده راه شهید امینی که به قول مسئولان برای آن بالغ بر ۱۵میلیارد ریال هزینه شد و در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری رسید، و یا پل بسیج میناب که دچار خسارت و شکستگی در ورودی و دستک های خاکی آن شد یک کار اساسی و اصولی است.

وی با ذکر این مطلب که شهر میناب فاقد زیرساخت های کارآمد است، ادامه داد:متاسفانه در شهر میناب به دلیل عدم زیرساخت های مناسب در هنگام بارش شاهد مشکل آب گرفتگی و آب های سطحی در سطح شهر هستیم.

ذاکری در ادامه با بیان این که به طور قطع زیرساخت های شهری باید به گونه ای طراحی و اجرا شوند که پاسخگوی دهه های آینده نیز باشند، افزود:برای نمونه چرا باید ورودی شهرک المهدی که زمان زیادی از احداث آن نمی گذرد به حدی نامناسب اجرا شود که با گذشت سه روز از بارندگی رفت و آمد شهروندان و ساکنان این منطقه را مختل کند.

این شهروند اضافه کرد:در کنار سایر عوامل ساختاری به هم پیوسته، معابر، خیابان ها و مجرای فاضلاب بخش مهمی از زیرساخت ها محسوب می شوند که اجرای نامطلوب آن می تواند در مواقع بحران مشکل آفرین باشند.

وی گفت:اگر اجرای پروژه ها و زیر ساخت ها به شیوه اصولی و بر اساس ضوابط باشد بارش‌ باران هر چقدر هم منجر به سیلاب شود اما شهر را غرق آب و گل و لای نمی کند و کنترل آبگرفتگی را از دست مسئولان خارج نمی کند.

این شهروند میناب اظهار داشت:حوادث طبیعی اغلب ماهیتی غیر مترقبه دارند و از این رو باید مدیران دارای دانش مدیریت بحران باشند تا طرح ها و زیرساخت‌های شهری با بکارگیری اصول و ضوابط شهر سازی اجرایی کنند.

گفتنی است بارندگی های شدید در شهرهای جنوبی ایران طی هفته پیش و هفته جاری باعث ایجاد خسارات گسترده ای در این مناطق شده و شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است.

 

لینک کوتاه : http://harmoozkhabar.ir/?p=100777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ابگرفتگی،شهر کرگان،گلایه از نماینده و وزرا احداث کمربندی جدید، تخریب پل دوم، حسین رئیسی،رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان استاندار هرمزگان استاندار هرمزگان نشست هماهنگی،اصلاح قوانین ملوانی اسکان موقت ، سیل در هشتبندی ،آبگرفتگی منازل افتتاح پروژه امداد رسانی،احداث کمپ،هلال احمر انتصاب،فرمانداری بشاگرد،یعقوب دادعلی زاده بارندگی،ابگرفتگی،میناب بارندگی، بارش باران ،هشدار سطح قرمز هواشناسی بارندگی ،ذخیره آب در پشت سد استقلال، بارندگی ،سیل ،تخلیه روستاها، بارندگی شدید، آبگرفتگی شهر میناب بازگشایی سد استقلال،سیل،پرهیز درکنار رودخانه ها،فرماندار ویژه میناب براورد خسارات ،سیل ،میناب، مجید سلحشور،فرماندار ویژه میناب بهره برداری از پروژه های عمرانی بیمارستان ابوالفضل میناب،عمل ستون فقرات،دکتر یدالله رئیسی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بیماری کرونا تعطیلی مدارس،هشدار هواشناسی،معاون سیاسی امنیتی فرمانداری بشاگرد تعین رئیس شورای شهرستان،شهرستان بشاگرد،اعضای شورای بخش،حسن باقری تیپ امام سجاد هرمزگان، کمک به مناطق سیل زده میناب،احداث سیل بند جلسه ستاد بحران، سیل میناب،استاندار هرمزگان حل مشکلات بشاگرد،تشکیل کمیته ارزیاب دهیار تمبک، گلایه از مسئولان،بی تفاوتی آب منطقه ای،سیل در تمبک ومازغ ستاد بحران ،سیل در میناب،مدیرکل بحران استان هرمزگان سردار سلامی ،بازدید از مناطق سیل زده میناب سهم خواهی نمایندگان ،انتصابات،انتصاب مدیران ضعیف سگهای ولگرد ،خیابانها ومعابر ومیادین شهر میناب سیل ،آبگرفتگی،خسارات به مردم سیل،آبگرفتگی منازل ومعابر شهری و روستایی،اجرای طرحها وپروژه های کارشناسی نشده،مسدود کردن پلهای گذر آب سیل ،ایجاد خسارت،زیرساختهای شهرداری،حبیب الله سهرابی،شهردار میناب، سیل، بارندگی،فروچاله،خطر، فرونشست زمین عضو شورای بخش گوهران،قطعی سه روزه تلفن و اینترنت،سهل انگاری شهرداری گوهران،شرکت مخابرات هرمزگان عقرب گزیدگی،دانش آموز فراهکی،ستاد بحران، فرماندارویژه میناب قرار گاه مدینه،سیل میناب،خدمات رسانی به سیل زدگان مسببان سیل،معرفی به دستگاه قضایی،سیل،خسارت به مردم،غلام کمالی معاون وزیر راه وشهرسازی ،مدیریت محور مواصلاتی میناب به بندر تیاب ، اصلاح بافت فرسوده شهری میناب هرمزگان هفته دولت هیئت های مذهبی دانش آموزی،فرمانده سپاه امام سجاد،اباذر سالاری کرونا یادواره شهدا،روستای گورزانگ،مشاور عالی حاج قاسم سلیمانی